ЗАРОБИ СОБІ НА ПЕНСІЮ САМ АБО ЧОМУ НЕОБХІДНА ПЕНСІЙНА РЕФОРМА

0
228

Уже в цьому році старше покоління зможе відчути прибавку до пенсії. У грудні її планують підвищити на 10%. З такою заявою не так давно виступив голова уряду Володимир Гройсман. І це не просто слова. У Пенсійному фонді на ці цілі збираються додатково виділити 400 мільйонів гривень. Таким чином, розмір мінімальної пенсії в Україні з 1 грудня буде рівним 1247 гривням.

Звичайно, і ця цифра є катастрофічно малою. Для того, щоб рівень життя наших пенсіонерів повернувся хоча б до 2014 року, пенсію потрібно збільшити на 50%, а це для держави в нинішніх умовах – нелегке завдання.

Ось і залишаються наші старі найбіднішими в Європі. При цьому українці раніше всіх йдуть на заслужений відпочинок, і на сьогоднішній день кількість пенсіонерів досягло 12,3 мільйона чоловік.

Щоб було з чим порівнювати, наведу ситуацію у наших сусідів.
У перерахунку на американські долари середня пенсія в Білорусі становить 134 «зелених», що в два рази більше, ніж в Україні. Пенсіонером є кожен четвертий житель країни. Можливість стати їм до недавнього часу чоловіки отримували в 60 років, жінки – в 55, але в квітні глава держави підписав указ про підвищення пенсійного віку ще на 3 роки.

Російська пенсія вже в три рази перевищує українську, і на сьогоднішній день її середній розмір оцінюється в 195 доларів. Всього в Росії налічується 42 мільйони пенсіонерів. По суті, кожен третій росіянин.

У порівнянні з поляками, росіяни відчувають себе в два рази біднішим. Середній розмір пенсії в Польщі – 413 доларів. Але польські громадяни і на пенсію виходять пізніше: чоловіки – в 65 років, жінки – в 60.

Чим далі на Захід, тим ширше провалля між рівнем життя пенсіонерів. Так, громадянин Франції, виходячи на пенсію, має право розраховувати на щомісячну виплату йому від держави 1142 долара, що в перерахунку на наші гроші – майже 30 тисяч гривень.

Трохи більше – 1200 доларів пенсії отримують в США. При цьому федеральний уряд підтримує тих людей, хто заробляв мало, доплачуючи до мінімальної пенсії 733 долара на одну людину, і 1100 доларів на подружню пару. А участь в недержавних пенсійних фондах дозволяє збільшити щомісячну пенсію в кілька разів.

До слова, українські пенсіонери могли б сьогодні отримувати і 10 тисяч гривень на місяць. Правда, лише ті з них, хто в 1996 році захотів би перераховувати частину свого заробітку не в державний пенсійний фонд, а прямо на депозит в банку. Експерти порахували: за ці роки, отримуючи середню зарплату і відкладаючи 33,3% на депозит в держбанках, до 2016 року на рахунку людини було б накопичено понад 610 тис. Гривень. Але цього не сталося. Мало того, наша національна грошова одиниця, в порівнянні з доларом, знецінилася в 3 рази. Якби не сталося цього, різниця з рівнем життя польських пенсіонерів була б всього дворазовою.

В Україні, взагалі, склалася унікальна ситуація. На частині її територій, що вважаються тимчасово окупованими, пенсію виплачують в рублях. У Донецьку і районах самопроголошеної ДНР в середньому пенсіонер отримує на руки 3 тисячі рублів, або тисячу гривень в перерахунку на наші гроші.

Інша ситуація – в Криму. На окупованому півострові мінімальний розмір пенсії становить 7 тисяч рублів, середній – 12 тисяч. Цей факт нерідко використовується тими, хто, критикуючи українську владу, показує в бік Криму, кажучи, мовляв, – небо і земля. Але це помилковий погляд. Для складання об’єктивної оцінки різниці рівня добробуту пенсіонерів, поцікавтеся рівнем цін на продукти, візьміть в руки калькулятор і порахуйте.

На ринку Феодосії свинина, в середньому, продавалється по 400 рублів за кілограм, курка – 140, молоко – 70, яйця – 60, картопля – 30, цукор – 60, помідори – 60, яблука – 100. Окремо по рибі: хамса – 160, кефаль – 300, сьомга – 1100.

Так, сьогодні кримчанин на пенсії може дозволити собі купити більше продуктів, ніж пенсіонер, що проживає на материковій Україні. Але чи так уже велика ця різниця? Вона може бути ще менше, якщо новий виток пенсійної реформи в Україні дасть очікувані результати. Йдеться про введення з 1 липня наступного року накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. У Верховну Раду вже внесений відповідний законопроект, і його твердження може додати оптимізму тим працюючим громадянам, хто вже сьогодні замислюється над тим, яку пенсію вони отримуватимуть.

Тим паче, що за звітами Світового банку за 2012 рік в Україні катастрофічно скоротилася кількість платників податків і збільшилася кількість пенсіонерів. Демографічна ситуація в країні вже багато років демонструє негативну динаміку в різниці між показниками народжуваності та смертності. Зараз вже 2016 рік і, з огляду на втрату працездатного українського населення через низьку народжуваність та бойові дії на Сході України, а також через масову еміграцію в інші країни, найближчим часом нікому буде працювати і наповнювати Державний Пенсійний фонд. Адже гроші надходять за рахунок податків, від реальних людей, які працюють.

Тому, пенсійна реформа сьогодні як ніколи актуальна, особливо для молодих поколінь.

Суть запропонованих нововведень зводиться до наступного. Ті, кому на 1 липня 2017 року ще не виповниться 35 років, зможуть відкривати накопичувальні рахунки. Кошти на них будуть направляти роботодавці: 2% від заробітку в 2017 р, 3% – в 2018-му, 4% – в 2019-му і 5% – з 2020 року. Відмінність системи полягатиме в тому, що платіж по ЄСВ відразу йде в Пенсійний фонд для здійснення виплат українським пенсіонерам, а гроші на накопичувальних рахунках будуть акумулюватися, працюючи на економіку країни.

Законопроект передбачає і те, що розрахунок пенсійних виплат уніфікують і зроблять однаковим для всіх. Зараз, нагадаю, пенсії розраховують по двом десяткам законів.

Автори законопроекту вважають, в цьому випадку пенсійна система України буде чимось нагадувати аналогічну систему в Естонії, що складається з трьох рівнів – державної пенсії, обов’язкової накопичувальної пенсії та додаткової накопичувальної пенсії.

Як це працює у них? В Естонії кожен працюючий платить 20% від своєї зарплати в пенсійний фонд (I рівень). На ці гроші живуть сучасні пенсіонери. Ще 2% – на накопичувальний рахунок (II рівень). Держава додає до цього 4% за рахунок 33-процентного соціального податку, що нараховується на зарплату. Гроші на накопичувальному рахунку зберігаються в спеціальному фонді. Для того, щоб уникнути впливу інфляції, кошти інвестуються в банки, державні папери і так далі. Це особистий рахунок кожного платника, який зможе скористатися накопиченими коштами після виходу на пенсію.

А тепер наведу наочний приклад. Якщо естонець заробляє 1000 євро, 200 євро він виплачує в пенсійний фонд, ще 20 євро – на власний накопичувальний рахунок, туди ж щомісяця 40 євро відправляє держава. Щось подібне хочуть ввести і в Україні. Перевагами пропонованих змін, обмовлюся, зможуть скористатися лише майбутні пенсіонери. Істотно підвищити пенсії нинішнім старим можна тільки за рахунок збільшення заробітних плат і підвищення пенсійного віку. Інші заходи, як показала практика, ні до чого в результаті не привели. Взяти хоча б зниження розміру ЄСВ до 22%. У Кабінеті Міністрів думали, що цей захід є стимулом для роботодавців до підвищення заробітних плат і відмови від виплати їх у конвертах, але так не сталося, і «тінь» як і раніше переслідує велику частину виплат в приватному секторі. Дефіцит Пенсійного фонду, зростаючий внаслідок цього, а сьогодні це вже 145 мільярдів, стає однією з серйозних загроз економічній безпеці країни. Багато хто пам’ятає, як у різних районах області навіть влаштували з цього приводу флешмоб, намагаючись привернути увагу людей до легалізації трудових відносин. Але і це не спрацювало. Твердження: «Краще я більше отримаю сьогодні, ніж завтра», хоч і помилкове по суті, продовжує відволікати увагу молодого покоління від майбутніх пенсій. Зламати цей стереотип – одна з цілей авторів нової пенсійної реформи.

 

Використані матеріали інтернетджерел

Залишити коментар