«PROZORRO» чи «МУТНО»? Приклад закупівель Золотоніської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату

0
463

З 1 серпня всі державні закупівлі здійснюються в електронному вигляді. Тепер кожен охочій може спостерігати за самим поцесом закупівлі, аналізувати та контролювати витрачання наших із вами грошей.

Відповідна система позиціонується як один із вагомих способів у боротьбі із корупцією. Крім того, вона дає можливість підприємцям освоювати нові ринки збуту.

Проводити закупівлю через систему «prozorro» замовники (державні та бюджетні установи) зобов’язані якщо вартість товару дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт – 1,5 мільйона гривень. Проте існує поняття «допорогових закупівель».

Допорогові закупівлі – це ті, в яких очікувана вартість не перевищує 200 тисяч гривень, а робіт – 1,5 мільйона гривень.

Порядок проведення допорогових закупівель регламентується  наказом Державного підприємства «Зовнішторгвидав України» «Про затвердження порядку здійснення допорогових закупівель» від 13.04.2016 р. № 35.

Поряд із тим, у ряді областей України видані розпорядження із рекомендаціями про проведення закупівель через систему «prozorro» починаючи із значно менших сум.

Головою Черкаської обласної державної адміністрації Юрієм Ткаченком ще  29 січня 2016 року   підписано розпорядження № 17 « Про впровадження електронних державних закупівель в області». Відповідно до розпорядження всі закупівлі, очікувана вартість яких більша за 20 тисяч гривень, рекомендовано проводити через систему «prozorro».

З першого погляду система дійсно повинна працювати: глобальний контроль закупівель, нові можливості для підприємців.

Та не все так «солодко» як здається.

Один із головних моментів: кожен підприємець, який захоче взяти участь у закупівлях та продати свій товар або послугу, змушений буде спочатку заплатити кошти. Якщо регулярно приймати участь у закупівлях, то можна попасти на кругленьку суму. Наприклад, для участі у допороговій закупівлі на суму більшу від 50 тис. гривень необхідно заплатити 340 гривень.

Участь у закупівлі більшій ніж 200 тис. гривень обійдеться у 510 гривень, а більшій за 1 млн. гривень – у 1700 гривень.

Зауважимо, що кожен учасник, незважаючи на те чи виграє він чи програє, при подач документів має сплатити відповідні гроші.

Згідно із статистикою наведеною на сайті «prozorro» лише у Черкаській області із початку року проведено 2690 електронних закупівель на суму 3,52 млрд. грн. Із них 2380  – допоргові. Участь у кожні закупівлі беруть в середньому 2,4 учасника. Шляхом підрахунків ми визначили, що підприємці за участь у торгах  у 2016 році лише по Черкаській області  сплатили електронним майданчикам близько 2 млн. гривень. В масштабах України ця цифра може сягати сотень мільйонів. «Prozorro» – це черговий механізм заробітку на підприємцях.

Крім того, всі документи готуються у відсканованому вигляді. Якщо раніше було достатньо підготувати документ та завірити, то зараз необхідно ще й його відсканувати. Очевидно, що мороки підприємцям додалося.

Що ж  із прозорістю, відкритістю? Дійсно, всі документи по закупівлях знаходяться у вільному доступі. Та надзвичайна біда відбувається у допорогових торгах. Інкше як звичайною показухою такі закупівлі назвати неможливо.

Для прикладу наведемо закупівлю проведену Золотоніською спеціальною загальноосвітньою школою-інтернатом (далі – Золотоніська школа-інтернат). Зазначена установа вирішили придбати через систему електронних закупівель 4500 кг. картоплі по 6,38 грн/кг. на загальну суму 28 719 гривень. Закупівлю оголошено 16 серпня 2016 року.

Перше, що одразу кидаєтья в очі, це очікувана ціна за 1 кг. картоплі. Відповідно до динаміки цін на споживчому ринку у середені серпня  середьоринкова вартість найпопулярнішого овоча не перевищувала 4,60 грн/кг. Навіть враховуючи доставку картоплі до школи – інтенату, очікувана ціна має становити не 6,38 грн/кг., а максимум 5 грн/кг. Тобто відповідальні особи Золотоніської школи-інтернату, навіть на такій маленькі закупівлі, завищіли очікувану ціну придбання мінімум на 20-25%.

Друге. Участь у торгах взяли три учасника: підприємство ТОВ «КАШТАН – ПЛЮС», яке вже потрапило у скандал із закупівлями продуктів харчування у м. Черкаси, ФОП РОМАНОВ та ФОП ФИЛЬ. За результатами проведених торгів пропозиція ТОВ «КАШТАН – ПЛЮС» лише на 1 гривню була меншою від пропозиції ФОП РОМАНОВ. Відповідно до вимог наказу ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 р. № 35, замовник торгів (у даному випадку Золотоніська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат) мала оцінити пропозицію ТОВ «КАШТАН – ПЛЮС» на відповідність тим вимогам, які сама і виставляла. Одразу наголосимо, що вищезгадане товариство у своїй пропозиції не подало ряд необхідних документів, в тому числі і ті, що засвідчують якість продукції, а отже, пропозиція не відповідає кваліфікаційним вимогам.

Незважаючи на відсутність документів у пропозиції, тендерний комітет Золотоніської школи-інтернату без жодних сумнівів закриває очі на таку недостачу та одноголосно визначає переможцем ТОВ «КАШТАН-ПЛЮС» (протокол № 18 від 25.08.16).

Звісно,  рішення викликало обурення у інших учасників. Один із них, у той же день, користуючись своїм законним правом, подає вимогу скасувати незаконне рішення тендерного комітету Золотоніської школи-інтернату. Крім того, підприємець написав листа із викладеною ситуацією до Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації з вимогою усунути протиправні дії Золотоніської школи-інтернату.

Відповідь від Управління освіти і науки Черкаської ОДА довелося чекати більше місяця, але про це трохи згодом.

Як і очікувалося, уповноважений орган із розгляду звернень категорично вирішив задовольнити вимогу скаржника та рекомендував  Золотоніській школі-інтернату переглянути рішення про визначення переможця закупівлі і дотримуватися власних встановлених умов закупівлі і вимог Порядку та не встановлювати вимог щодо надання документів, не передбачених чинним законодавством України.

Здивуванню не було меж, коли 9 вересня Золотоніською школою-інтернатом опубліковано договір по даній закупівлі із ТОВ «КАШТАН-ПЛЮС (договір № 18а від 29.08.2016). Зазначимо, що договір підписаний вже після подання вимоги до уповноваженого органу  та скарги до Управління освіти і науки облдержадміністрації.

Наступна скарга була подана 12.09.2016 вже  Голові облдержадміністрації Юрію Ткаченку.

Станом на 04.10.2016 від Голови облдержадміністрації відповіді про прийняті рішення не отримано. Натомість, 26 вересня на електронну адресу скаржника прийшов лист від Управління освіти і науки Черкаської ОДА. Нагадаємо, що звернення подано 25.08.2016. Отже, Управлінням освіти і науки Черкаської ОДА порушено вимоги Закону України «Про звернення громадян», відповідно до якого звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.

Вигадливі чиновники свою відповідь зареєстрували ще 23.09.2016. Таким чином вони намагалися приховати порушення термінів розгляду звернень. Виникає і питання про навмисне затягування часу розгляду звернення.

Відповідно до отриманої відповіді, Управлінням освіти і науки Черкаської облдержадміністрації надіслано лист тендерному комітету Золотоніської школи-інтернату  від 23.09.2016 № 2320 із рекомендаціями щодо проведення електронних закупівель.

Чиновники надіслали лише лист із рекомендаціями, ось і вся боротьба за чесність і прозорість. Як почуваються ошукані учасники подібних торгів? Вони витрачають кошти та сили на підготовку пропозицій, сплачують гроші за кожну участь у тендері.

Інша закупівля викликає не менше запитань.  У квітні цього року Золотоніською школою-інтернатом оголошено закупівлю ковбаси вареної бутербродної. Очікувана вартість ковбаси становила  трохи більше 48 грн/кг.. Тендерний комітет вимагав від учасників і установчі документи, і сертифікати якості, і санітарні паспорти на автомобіль, санітарну книжку водія.  Ковбаса мала б відповідати ДСТУ 3938–99, що також зазначено у технічних вимогах закупівлі. Перелік документів досить значний та, на нашу думку, вірний, адже ковбаса такий продукт, що вимагає посиленої уваги до якості, особливо коли мова йде про харчування дітей.

Знову переможцем у тендері оголошено учасника, який не надав жодних документів. Взагалі незрозуміло, для чого Золотоніська школа-інтернат встановлює вимоги до учасників, а потім сама ж грубо їх порушує. Дивно й те, що переможець запропонував ковбасу за ціною у 27,90 гривень за кілограм. Важко навіть представити із чого такий продукт виготовлений та в яких умовах.

Цікаво, чи члени тендерного комітету Золотоніської школи-інтернату своїм дітям готові дати  ковбасу за 27,90 грн/кг., коли ціна кілограму м’яса птиці коштує не менше 45 грн./кг., а про свинину та яловичину годі й казати.

Кому потрібна така система закупівель, коли на підприємцях заробляють гроші, а чиновники закривають очі на очевидні речі? Відповідь на це питання залишається відкритою.

Залишити коментар